Att skriva text till en hemsida
Skapa förtroende
Bra och säljande texter har ett viktigt syfte. De ska öka kundernas förtroende för dig och leda till mervärde och försäljning. Det är inte ovanligt att företag skriver en kortfattad text om sig själva utan att egentligen belysa sina kärnvärden. Kanske känner du att så länge du har någon typ av berättande text så räcker det?
Du vet kanske med dig att du själv mest skrollar på hemsidor för att hitta vissa fraser som sammanfattar den information du söker. Du är inte ensam. Långa textstycken tenderar att tappa en läsare fort om de inte lyckas väcka ett tidigt intresse i inledningen. Sen är det såklart också så att alla är inte bokmalar som älskar ord i överflöd, och en skärm gör ögat tröttare än en traditionell bok
Praktiska råd
Så hur ska du arbeta med texter på din hemsida?
Börja med att identifiera din målgrupp. Vad har de för behov och hur löser dina produkter deras problem? Hur blir behovet tillfredställt? Säljer du en väska till någon som redan har hundra väskor så måste du förklara varför just den väskan du säljer gör samlingen mer komplett, vad som är unikt och hur den bidrar till kanske både mer nytta och en livsstil.
Driver du en bokhandel för den där bokmalen kanske texten ”vi säljer böcker” blir väldigt intetsägande. Det vet ju redan kunden att ni gör. Kunden vill veta på vilket sätt de böcker du säljer skänker nytta. Vilka böcker finns det? Säljer ni alla slags böcker? Försök att jobba kampanjmässigt runt olika teman med era böcker. Skala hellre ned än att skriva långa romaner på webben. Våga vara personlig när du kan men var säker på att målgruppen först uppskattar din person, ditt varumärke, din hemsida.
Digital strategi
Språket är en del av din digitala strategi. Vill ni vara uppdaterade ska informationen på er hemsida vara det. Hemsidan ska hållas levande utan att överösa med information. Det är en viss balansgång men om ni tidigt jobbar med er digitala strategi där ni inkluderar språket och tonaliteten så kommer ni att göra vinst med största sannolikhet. Skulle ni inte göra det kan det vara detaljer ni behöver justera i just orden.
Att göra en digital strategi är att jobba runt sina USP:s alltså era unika sälj poänger. På engelska talar man om unique selling points. Vad särskiljer er? Är det pris? Tillgänglighet? Bemötande? Berätta för kunden och skapa förtroende. Era funktioner är bra för kunden att veta, men det är era fördelar som säljer. Det här är ett misstag som många gör när det kommer till sin copy och texter på nätet.
Den bästa copywritern är den som kan fokusera på fördelarna av era funktioner och förmedla detta så att kunden förstår och vill ha mer. Det kan vara ett så enkelt exempel som en att -göra -lista på er hemsida som ni tagit fram. Själva listan är en funktion men själva fördelen med funktionen är att kunden får mer gjort.
Tänk att du är ett resebolag, då kan du till exempel skriva något i den här stilen: ”Få mer gjort, vi har tagit fram denna smidiga att-göra-lista som leder dig rätt innan avresan.”
SEO
SEO är en förkortning för sökmotoroptimering och är en metod som används för att få en sida att ranka högre på framförallt google. Man studerar vilka söktermer som används av googles besökare, vilket över 90 % av användarna i Sverige gör för att få relevant information på nätet.
Undersök och analysera fraserna som används på google om din bransch. Det säger dig mycket om kundernas behov och hur du ska kunna fokusera vidare på SEO som leder dem direkt till din sida.
Om du är en fullfjädrad copywriter så har vi nu kommit fram till det bästa. Google älskar ord! Fokusera på ett sökord och ta hänsyn till läsarens intentioner. Välj en passande rubrik och skapa en direkt fängslande inledning.
Tänk på att en rubrik ska bevisa hur användbart något är. Den ska vara angelägen och unik. Rubriken är porten till vad du vill säga med hela texten så säg det rakt ut från början. Att lägga lite mystik runt en rubrik kan fungera i vissa fall, men på nätet kan det också förlora den läsare som letar efter konkreta svar. Håll alltid det du har lovat i en rubrik. Om du listar dina tio bästa punkter för ett friskare hår så ha alltid med dessa tio punkter, varken mer eller mindre.
Använd underrubriker och förstå att du skriver för läsaren och inte för dig själv. Texten ska vara lättläst och utnyttja att google rankar sidor med mer text högre än andra sidor som saknar det. Men var strategisk, du kan inte skriva osammanhängande bara för att samla på dig många ord. Om jag som besökare läst hela texten om ert företag? Vart ska jag ta vägen härnäst på sidan, utnyttja dina möjligheter att genom ord vägleda dina besökare. Kanske använder du googles robotar för att locka till dig besökare, men dina besökare är människor av kött och blod, våga skriv direkt till dem när du fått väl dem att komma till dig.
Grunderna tekniskt i en sökmotorvänlig webbplats är allt det viktigaste innehållet på din sida bör vara i HTML textformat. Prata med din webbyrå om du blir osäker. Vi på hjälp med hemsida kan SEO lösningar och vi har duktiga strateger som står beredda att hjälpa till.
Aida
Aida är en formel som står för följande och används flitigt inom marknadsföring och copywriting.
- Attention
- Interest
- Desire
- Action
Väldigt kortfattat handlar detta om att först väcka nyfikenhet och uppmärksamhet i attention. Sedan att skapa ett intresse och få din besökare att vilja veta mer under interest. Visa hur din besökares problem blir lösta med hjälp av era tjänster, desire, Sedan få besökaren att vilja agera, action.
Många sidor som exempelvis säljer viktminskningsprodukter eller skönhetsprodukter använder före-och efterbilder. Detta är väldigt vanligt för att skapa ”desire” alltså ett begär och att kunden ser den faktiska nyttan en produkt ger.