Att förnya och skapa en modern hemsida
Att göra en omstrukturering av en befintlig hemsida är ett väldigt roligt arbete, men det kräver såklart planering och sker inte över en natt. Många utav våra kunder sitter idag med en omodern hemsida helt i onödan. Ofta finns en rädsla för att priset ska skena iväg, att modernare publiceringsverktyg skulle innebära en högre kostnad. Vi skulle säga att det är precis tvärtom. Internet expanderar och många smarta funktioner är inte så hightech längre. Det gör prisnivån idag fullt rimlig för de flesta.
Det kan vara svårt att sätta fingret på vilka komponenter man önskar ska ingå i ens nya hemsida. Ofta får vi höra av företag att de kort och gott önskar en ny, snygg och modern hemsida. Det kan vara bra att titta runt lite på andra hemsidor och förmedla lite hur ni tänker när ni talar med er webbyrå. Be om att få se byråns portfolio och olika exempel på hemsidor och teman.
Vi på hjälp med hemsida tar gärna en titt på er sida om den känns omodern. Vi kan ge vår syn på saken. Vi har prisvärda lösningar och full service. Vill ni se vår portfolio hittar ni den här på sidan.
Hur går det då till när vi arbetar med en omstrukturering? Det finns några parametrar som är viktiga och vi ska nu berätta mer utförligt om vårat arbete och vad ni kan förvänta er av oss. Vi brukar jobba i fem olika faser. Skrolla ned så berättar vi mer.
Steg 1. Varför byggs den nya hemsidan?
Vi kartlägger i första fasen era behov. Vi förklarar vad ni kommer att tjäna på en ny hemsida, vilka delar av er sida vi kan utveckla till det bättre. Här är det vanligt att våra kunder för en ögonöppnare. Få har tänkt på sin hemsida som en ägd media.
Bra marknadsföring består av tre delar. Ägda, köpta och förtjänade medier.
De ägda medierna är mycket riktigt främst en hemsida, men det kan också vara andra applikationer som företaget står för själva. De ägda medierna stärker varumärket och driver försäljning. När de ägda medierna ger tillräcklig avkastning kan man som företag kika på hur man ska gå vidare med köpta medier. Har man bra ägda medier så får man förtjänade medier i form av spridning och digital omnämning av sig själv. En hemsida är den egna plattformen, här kan man skapa bra innehåll och se till att den trafik man driver till sig stannar kvar längre och även återkommer senare.
I den första fasen brukar företag förstå att en omodern hemsida ofta handlat om dem själva och inte haft användaren i fokus. Vi diskuterar användarvänlighet, hur vi kan förbättra allt innehåll med mottagaren i första rummet.
Steg 2. Vilket mål har ni med er hemsida?
I fas två tittar vi på en målbild. Vi förstår att ett mål för företag såklart är att generera tillväxt. Men hur når vi dit med säkra medel? Om målet bara är att sälja mer produkter i en webbshop tittar vi på en lösning som generar fler köp, men ofta finns andra mål med en hemsida också.
Här ska ju varumärket kommuniceras. Vad är er största tillgång? Är det era anställda ni vill framhäva i employer branding? Ska vi fokusera på den samlade expertisen? Eller ska vi titta närmare på era smarta tillverkningsprocesser. Fundera på värde och mervärde. Möjligheterna är nästan obegränsade med ägda medier. Se till att framhäva vilka ni är och vad som särskiljer er är ett hett tips.
Steg 3. Det nya grafiska utseendet
Vi planerar er design i form av färger, former, bilder, typsnitt och text.
Vi jobbar med moderna applikationer och programvaror. Responsiv design är en självklarhet. Det betyder att er nya hemsida blir mobilanpassad.
Steg 4. Vilka utmaningar har vi framför oss?
Många gånger kan en utmaning ligga i språket för många företag. Hur talar företaget tydligt och hur blir sidan bra översiktligt?
I fjärde fasen brukar vi diskutera begreppet UX. Det står för user experience och är en djupare blick på användarvänligheten. Det finns UX design och UX copy. Design är ju exempelvis utseendet, men copy betyder i detta fall text. UX copy tjänar till att göra texten på hemsidan så enkel och lättnavigerad som möjlig. Att jobba med UX handlar mycket om att designa en bra upplevelse och få ut ett förväntat beteende hos användarna.
En till utmaning kan vara hemsidans SEO. Även om formspråket och copyn ska vara enhetligt måste sökmotorerna också gilla innehållet. Vi arbetar så att sidan innehåller viktiga sökord som faller naturligt in i erat koncept.
Steg 5. Efter lanseringen
Det händer ibland att justeringar behöver göras efter lanseringen. Fungerar texterna, är bilderna tillräckligt talande? Vad tycker användarna? Vi på hjälp med hemsida finns där för er.
Ibland görs så kallade A/B tester av en hemsida. Det betyder att man testar olika varianter av hemsidan för att se vilken sida som ger bäst resultat.
Sammanfattningsvis
Definiera syftet med hemsidan och identifiera er målgrupp, de användare som kommer att vara på sidan och anpassa er kommunikation därefter. Relevant innehåll är viktigt. Ägda medier blir förtjänta medier med rätt arbete och planering. Tänk sökmotoroptimering och användarvänlighet.
Jobba enhetligt och ha såklart en tydlig deadline. Efter lanseringen går små detaljer alltid att justera om vi märker något som ni vill ändra på, något som skulle tjäna era besökare väl.
Vi skapar en mobilanpassad hemsida, den får bra laddningstid, vi säkerställer respons och skapar ett positivt värde för era besökare. Och ni är med under hela processen. Det är inget one horse race utan ett teamwork vi gör tillsammans för företagets bästa. Kontakta oss för en offert redan idag, vi har nöjd kund garanti.