Vad betyder responsiv webbdesign?
Med en responsiv design på er hemsida kommer ert innehåll skalas om efter storleken på besökarens skärm. Innehållet blir med andra ord lika användarvänligt i mobilen och surfplattan som på datorn. De som väljer att besöka er med sin smartphone behöver inte zooma för att kunna läsa era texter eller titta närmare på era bilder. Istället förses besökaren med en skrollfunktion, Det gör att er hemsida är lika stabil on the go som hemma i arbetsrummet eller på kontoret.
I den mobilanpassade versionen av er hemsida har besökaren större menyer och knappar, men något mindre mängd information för att snabbare kunna få en överblick.
Alla har vi nog någon gång upplevt frustrationen när vi surfar i telefonen och möts av icke responsiva sidor. Bara att klicka på en länk eller ett menyval är ofta svårt på dessa sidor. Oavsett hur snygga dom är så blir sidan lätt bortvald framför de bättre responsiva konkurrenterna på nätet.
Viktigt att veta
En mobil webbplats är inte detsamma som en responsiv webbplats. Den mobila webbplatsen är en extra webbplats utöver din ordinarie som visas för mobiltelefoner. Den responsiva webbplatsen är en och samma webbplats som själv anpassar sig till olika skärmstorlekar.
Responsiv design, nummer ett när det kommer till användarvänlighet
Om vi ska rangordna vilka funktioner som är viktigast för att få en så bra användarupplevelse som möjligt så skulle vi tveklöst ranka responsiv design som nummer ett. En hemsida i responsiv design signalerar att ni är ett företag som anpassar er efter kunderna. Det är väldigt viktigt att tänka på att en och samma kund idag har olika enheter de surfar på. Förut kunde man se att ett yngre kundsegment gärna surfade med sin smartphone och den äldre med laptop eller stationär dator. Idag är smartphone lika vanligt i så gott som alla segment, inte minst med tanke på att även doro har släppt smarta telefoner anpassade för äldre kunder.
Därför ska du satsa på responsiv design, fyra bärande argument
Responsiv design är behovsanpassat
Dina besökares förväntningar och behov av innehåll varierar beroende på vilken enhet de väljer när de besöker dig. Du kan styra vilket innehåll som ska visas först för mobila användare, eller om något överhuvudtaget inte behöver visas. Responsiv design ger även dig frihet.
Enkelhet är viktigt
På en stationär dator är musen det som navigerar kunden på dina sidor och att klicka på menyerna är enkelt. I en mobiltelefon kan exempelvis undermenyer bli svårare att nå då klickfunktionen inte är lika precis. Det behövs större knappar och menyer, något som responsiv design som sagt ger.
Bli nådd!
Mobila besökare tenderar inte att ha tid att fylla i era kontaktformulär för att bli kontaktade. Ofta vill dom ringa er direkt. Responsiv design ger kunden möjlighet att bara trycka på en knapp för att ert nummer ska komma upp direkt på skärmen. Med en sådan smart inbyggd ringfunktion missar ni inga kunder eller viktiga frågor.
Gör affärer!
Idag är mobilen så gott som alltid ett steg i hela beslutsprocessen runt ett kommande köp. Det är i mobiltelefonen de flesta jämför produkter och priser idag, om ni inte är anpassade för att snabbt kunna jämföras med andra i en mobiltelefon faller ni nog tyvärr bort i den vanligaste urvalsprocessen.
Sist men inte minst
En responsiv hemsida inger förtroende, det visar på att ni är uppdaterade och aktuella. Har ni dessutom en webbshop utan att själva sidan är responsiv så brukar inte kunderna lita på att ni har de senaste säkerhetslösningarna för deras betaluppgifter heller, de drar sig helt enkelt för att handla av er. Sen är det i sanningens namn helt meningslöst att bygga en ny hemsida och inte bygga den för framtiden, om ni inte gör er hemsida responsiv idag kommer ni behöva göra det inom en snar framtid ändå. Se till att göra ett viktigt val redan idag, gör sidan responsiv.