Att göra en hemsida själv
Det finns olika publiceringsverktyg för att göra en hemsida. Det allra vanligaste verktyget heter WordPress men det finns även verktyg som heter wix och webnode. Det går att bygga en hemsida gratis med hjälp utav något av alla dessa tre verktyg, men din webbadress kommer ha med verktygens namn. Exempelvis: hjälpmedhemsidan.se
Detta är kanske inte att föredra om du driver ett företag, men behöver du en gratis portfolio när du letar extraknäck som student kan det vara helt okej, du väljer. Allt beror på ditt syfte med din hemsida såklart.
Välj domän och webbhotell
Till en början måste du registrera en domän på ett webbhotell. FS Data är ett bra webbhotell som vi på hjälp med hemsida rekommenderar. En domän är namnet på din hemsida .se eller .com. Exempelvis: hjälpmedhemsida.se.
Domännamn finns att köpa hos flera leverantörer. Surfa in på IIS.se, där administreras alla .se-adresser i Sverige, de har mer information om hur du köper domännamn.
Att designa sin hemsida
WordPress är bra på det sättet att det finns en mängd färdiga mallar att jobba efter. Många är gratis, vissa kostar en slant. Välj rätt tema från början utifrån ditt syfte med sidan. Det går inte alltid att ändra så mycket i efterhand på en viss layout. Beroende på vilket tema du väljer går det att ändra olika mycket på sidan. Ofta är det så att de teman som kostar en slant har det lagts ner mer tid på när det kommer till sådana här möjligheter, det är just därför de kostar. Men då har du också en helt annan trygghet med support och dylikt.
När installationen är klar skickas admin-länk och dina inloggningsuppgifter på din e-post. Klicka på länken i mailet och logga in med det lösenord du valt. Tänk på att skydda ditt lösenord.
Logotypdesign
Visst kan det vara bra om din verksamhet har en logga, men det är å andra sidan inte det viktigaste till en början. En logotyp ska inte vara förhastad. Det är bra att kosta på sin logotyp en del då den ska symbolisera dig länge och bli företagets igenkänningsfaktor. WordPress skriver ut ditt företagsnamn även om du saknar logotyp, det är väldigt praktiskt och ger dig tid att invänta den logotyp du vill lägga till senare.
Bilder
Se till att de bilder du väljer inte är för dyra i början, eller för stora i storlek. Det kan dra ned hastigheten på sidan. Välj bilder från en gratis bildbank eller fotografera själv. Undvik såklart upphovsrättskyddat material du inte betalat för att ha på din hemsida. Förresten så känns ju egna bilder mer äkta på en hemsida. Vill du ha proffsiga bilder så finns det bra mobilkameror idag och många bra onlinekurser som kan hjälpa dig på vägen hur du ska tänka runt komposition och annat smått och gott i bildvärlden.
Hur skriver man bra text till sin hemsida?
Webben kräver ett betydligt lättare språk än de språk du hittar i traditionella böcker. Att skriva sin hemsidetext är inte som att skriva en uppsats i skolan. Vänder du dig till allmänheten och den breda massan bör inte texterna vara för långa och tänk på att ha luft mellan olika stycken. Välj också ett typsnitt som är lätt att läsa. Allt för många sammanhängande rader med text på en skärm blir tröttsamt för ögonen.. Generellt sett har många människor dåligt tålamod med hemsidor med för mycket text och för lite bilder. Lagom är bäst. Vill du ha mer text för dina besökare, kanske bedriva contentmarketing eller blogga, ska du ha detta fördelat på undersidor och lämna själva startsidan relativt clean. På startsidan ska de mest kärnfulla texterna publiceras. Vilken verksamhet du bedriver och varför en kund eller besökare ska välja just er.
Generellt sett när det kommer till text så var inte rädd för en personlig ton, men undvik klyschor och var tydlig när du måste och mer skämtsam när du kan om det tjänar ditt syfte och kan höja texten. Också bilder kan vara väldigt talande. Bra bilder kan säga mycket om er med, era värden och vad ni faktiskt pysslar med.
Att skriva för att hamna högt på google
En hemsida har i många fall ett kommersiellt syfte. Den ska generera kunder som handlar i din webbshop eller besökare som läser din blogg. I Sverige är google den i särklass största sökmotorn. Google är svag för vad den upplever som värdefullt innehåll. Du kan till exempel inte bara ha lite text och någon enstaka bild på din hemsida. Då tänker google att du inte har så mycket att erbjuda och kommer ranka andra sidor med mer innehåll framför dig. Ditt innehåll, dina bilder och dina texter på hemsidan ska vara varierande och du kommer behöva unika sökord som speglar dels din verksamhet, men också vad dina besökare letar efter för att hamna hos just dig.
Ett exempel. Du driver ett bageri och du bakar världens bästa kanelbullar, enligt dig, men kanske inte enligt google om du inte berättar detta på ett innehållsrikt sätt. Ordet kanelbulle är viktigt eftersom detta är din produkt som dina potentiella kunder letar efter. Men du måste kanske skriva mer än att det är en god kanelbulle. Du kan berätta om ditt bageri, vart bageriet ligger, hur er historia ser ut för att få bra innehåll. Sen kan du berätta mer detaljer om exempelvis kanelbullens dag och andra nyttor med kanelbullar. Ha också bra bilder tillsammans med dina texter.
Sammanfattning
Att starta en hemsida själv kräver mer tid än man tror. Du ska tänka på domän, webbhotell, innehåll och design. WordPress är ett väldigt bra publiceringsverktyg som många rekommenderar just för dess användarvänlighet. Där väljer du ett tema som passar din hemsida.
En logotyp är inte ett måste i början eftersom WordPress skriver ditt företagsnamn ändå.
Bilder är bra, men tänk på att stora bilder kan göra sidan långsam. Välj berättande texter som är optimerade för google för att få mer besökare, men håll gärna startsidan och stycke-indelningen luftig.
Tycker du att det ska bli lika kul som vi tycker det är att skapa din hemsida? Eller känner du mest att pressen ökat i och med vår artikel? Vi på hjälp med hemsida erbjuder skräddarsydda och prisvärda lösningar för just dig. Men självklart finns det saker man måste tänka på som gör valet av webbyrå tryggt. Låt oss förklara vad du bör tänka på i det sammanhanget.
Att starta en hemsida med hjälp av en webbyrå
Det finns en uppsjö utav duktiga och prisvärda webbyråer som kan hjälpa till att skapa en modern och proffsig hemsida. Men hur ska du tänka när du står där med ditt nystartade företag, förening eller privata blogg? Hur får man den där snygga hemsidan och hur går det egentligen till rent praktiskt? Här kommer en lista på det viktigaste vi tycker att du ska tänka på när du skaffar egen hemsida.
Även om du helst skulle velat ha din hemsida uppe på en sekund så lönar det sig att tänka runt vissa frågor, låta det sjunka in och sedan beställa arbetet. Webbyråer är ofta snabba i förhållande till arbetets storlek ändå.
Att välja domän
Den domän du väljer är det namn din hemsida får. Företag väljer exempelvis oftast bara sitt företagsnamn och om det sedan ska sluta på .se eller .com och så vidare.
För att veta om en domän är ledig kan du kontrollera det på IIS. Anlitar du en webbyrå brukar byrån hjälpa med detta, säg gärna till för säkerhets skull.
Välj helst ett webbhotell
Ett webbhotell behövs för att din sida ska sparas online. Se ett webbhotell som en typ av molntjänst där din sida finns utan att du själv behöver ha på din dator 24/7
Priset på ett webbhotell brukar inte vara så högt. Det är en väldigt god investering.
Du ska absolut ha en responsiv hemsida!
Med andra ord så ska din hemsida fungera lika bra på mobiler som på en stationär dator.
Responsiv betyder att innehållet anpassar sig efter en skärms storlek. Ett annat ord för responsiv är mobilanpassad hemsida. Kräv detta av din webbyrå. Detta brukar inte vara något problem för professionella byråer, ofta ingår det.
Välj funktionalitet
Vad vill du ha för innehåll på hemsidan? Hur ska startsidan se ut och vilka undersidor behöver du?
Webbyråer vill gärna veta hur du tänkt runt den information du ska förmedla. På branschspråk kallas detta för wire frames eller mock ups. Det är alltså skisser för hur du och byrån tänker sig hemsidan.
Avstämningar är bra att ha!
Många företag skapar en hemsida efter de första och viktigaste detaljer du ger. Sedan fakturerar de för arbetet. Visst kan slutprodukten bli bra trots detta, men be om avstämningar och garanti för att det faktiskt ska bli som du tänkt dig med din hemsida.
Tillgänglighet
När man talar om en hemsidas tillgänglighet brukar man tala om vilket system det är byggt i. Här kommer du stöta på ett ord som är content management system, det förkortas CMS och är hemsidans innehållshanteringssystem. WordPress är exempelvis det vanligaste content management systemet. Det är viktigt att du får tillgänglighet till sidan så att du kan uppdatera information på den och inte ständigt behöver ringa leverantören när något uppstår. Det blir ju i sådana fall en merkostnad som egentligen är helt onödig för många beställare.
Framtida tekniska problem?
Prata med webbyrån om eventuella framtida tekniska problem och vems ansvar dessa kommer ligga på. Virusskydda sidan, det finns bra tillägg för detta i exempelvis WordPress. Det värsta som kan hända är ju att din sida kapas av obehöriga.
Eventuell tilläggsoffert
Det är inte ovanligt att nya tankar och ideer kommer fram under arbetets gång. Har du nya önskemål så kan det innebära merjobb för din webbyrå. Se till att hålla en bra dialog med dina byrå och redan tidigt prata om eventuella tilläggskostnader och offert.
Sammanfattning
Beskriv vem eller vilka din hemsida riktar sig till. Det gör arbetet lättare för webbyrån vad gäller webbdesign, skissa gärna på hemsidans innehåll enskilt eller tillsammans med din byrå, det behöver inte vara avancerade bilder. Kom ihåg att sidan ska fungera lika bra på alla skärmar, dator, mobil och platta. Glöm inte avstämningar och att du ska tillgång till webbhotellet och sidans grundläggande administration. Tänk på sidans säkerhet och vem som ska lösa eventuella tekniska problem som kan uppstå.