Skapa logotyp
Är du på jakt efter en snygg logga? Ska den helst vara billig utan att kännas som det? Det är många krav som ställs på oss webbyråer när vi ska skapa en företags logga, men faktum är att mycket kan du göra själv.
Att skapa en bra logotyp till sin verksamhet är en väl värd investering. Något vi tyvärr sett väldigt mycket av genom åren som webbyrå är att logotyper ofta är ett hastverk. Företagen är ivriga med att komma igång med sin verksamhet och tänker ofta logga framför hemsida och innehåll. Kanske inte så konstigt då ett företags image utåt ofta symboliseras av logotypen.
I logotypen ligger den direkta igenkänningsfaktorn och den förstärks ofta med hjälp av en tagline. En bärande mening som beskriver vad företaget står för.
Att behöva ändra sin logga efter några år är ingen katastrof, faktum är att det är väldigt vanligt, däremot kan det bli dyrt. Vi på hjälp med hemsida kan framställa prisvärda, genomtänkta och snygga logotyper. Men vi har också många tips och råd för hur du själv kan skapa en säljande logga. Här har vi samlat de viktigaste punkterna vi tycker att du ska i åtanke för att få en bra logotyp. En logotyp som är unik och funkar i olika kanaler. Och ska ni ha en tagline också så
tänk noga runt er typografi. Hur ska bokstäverna se ut och kännas? Se ett typsnitt som en vågskål som ska bära orden. Ska de kännas tyngre eller lätta? Lite längre ned i artikeln kommer vi tala mer om typografi och hur du ska tänka.
Logotypen ska spegla din verksamhet
Detta kan vara lättare sagt än gjort. Räcker bilden av hammare och spik för att symbolisera ett snickeri? Det kan det såklart göra, men är illustrationen bristfällig kan företaget kännas som amatörer eller åtminstone som mindre professionella. Att då till en början hålla sin logotyp ren och snygg med bara bra typografi är ett mer vinnande koncept. Skapar man en hemsida i publikationsverktyget WordPress är detta lätt ordnat då företagsnamnet brukar synas högst upp på sidan per automatik. Välj bara ett fint typsnitt med omsorg där och ni har vunnit mycket.
Sammanfattningsvis så finns det självklara symboler som kan spegla er verksamhet men det gäller att välja med känsla och få resultatet bra, logotypen ska matcha era övriga företagsfärger och bli något stadigt.
Det är också viktigt att tänka runt vad som bäst tilltalar er kundkrets. Skulle en advokatbyrå bara ha symbolen av en lagbok så skulle det kanske upplevas något intetsägande.
Skulle bilden förstärkas av någon annan komponent så skulle det troligen fungera lite bättre. Advokatbyråer brukar hålla sig till sitt namn i ett bra typsnitt just för att det ska vara stilrent, tydligt och professionellt. Så fundera mycket runt hur just ert varumärke vill uppfattas, dels av den breda massan, men framförallt av just er specifika målgrupp. Var inte heller allt för mycket av en i mängden bland era konkurrenter, försök att särskilja er.
Praktiska bitar
Ett nystartat företag skiljer sig från ett företag med många år på nacken. Det äldre företaget kan arbeta med att bevara sin historia men förnya några element. Ett nytt företag kan istället titta mycket på hur andra ser ut i branschen idag. Det handlar inte om att komma ut som en kopia utan om att hitta en egen speciell faktor som sticker ut men ändå talar för den bransch ni befinner er i. Dessutom ska loggan hålla över tid.
Designa en logotyp som alltid funkar
Vår vardag blir mer och mer digitaliserad och mobilbaserad. Det betyder att din logotyp måste fungera även på små ytor. Se upp med allt för många små detaljer som bara blir brusiga i bild och på skärmar. Och ska du köra på ren text, se till att texten funkar även på mindre ytor, tänk i få bokstäver, en förkortning kan fungera bättre.
Och det tål att upprepas, det är vad målgruppen tycker som är avgörande, men då gäller det också att tänka om ni kommer ha samma målgrupp över tid? Fundera och bolla gärna era tankar med en byrå som är specialiserad på sådana här typer av frågor. Det som sker idag behöver inte styra hela morgondagen. Tänk ut tre kärnord om er verksamhet. Vilka ord är er styrka, finns det också några svagheter med er? Fundera och förbättra! Bra typsnitt finns på google font eller typekit.
Vill ni vara snabba och pålitliga? Är ni lite lekfulla? Typsnittet säger mycket om en verksamhet.
Här kommer synlig och osynlig typografi in. Synlig typografi är det som förstärker ditt budskap genom exempelvis starka färger. Den typen av typografi är oftast grövre, tänk tjockare bokstäver. Den ska väcka uppmärksamhet och ta plats, den bör förekomma i er marknadsföring.
Osynlig typografi är tänkt att göra det motsatta, tänk brödtext som inte ska stjäla mer uppmärksamhet än att just vara en bra text. Dessa två typer av typografi ska samspela på en hemsida och även gärna förstärka varumärket och logotypen.
Val av färger när du skapar din logotyp
Välj inte färger som är trendiga just nu, tänk er en trend över tid. Hur vill ni växa, med vilken känsla växer ni? Ett företag som är väldigt nischat, låt säga ett som tillverkar julprydnader kan med säkerhet använda mycket röda element. Men funkar samma tankegångar för ert företag?
De bärande färgerna ska hålla året om. Och mobile-first återkommer här, färgbomber kan lätt bli otydliga i mindre format. Är du konstnär eller artist och ska skapa en hemsida så kan du använda mycket färg i exempelvis små videosnuttar eller där du visar upp dina verk för att ge en liten effekt. Men i din logotyp måste du kanske tyvärr tänka i mörkare element.
Att ha er logotyp i rörlig gif på hemsidan är ofta riskfullt, ni riskerar att reta kunderna och göra mer skada än nytta, men tänk på att det är smart med en logotyp som kan presenteras på olika sätt.
Tänk lite på sportföretaget Nike. Företaget har en väldigt basic logotyp. Trots detta lyckas de spegla fart, fläkt och rörlighet och loggan kan förmedlas i olika färger ändå beroende på bakgrund.
Programvaror för att skapa egen logotyp
Förhoppnings har du nu en bra grund att stå på i hur du ska skapa din logotyp. Men hur arbetar man bäst med designen? Vi rekommenderar program som adobe illustrator eller gratistjänsten inkscape. I dessa program kan du jobba steg för steg med att skapa vektorgrafik. Med vektorgrafik menas att samma fil fungerar på olika ytor oavsett ytans storlek. Kvaliteten förblir den samma då det skalas om. Be gärna någon utomstående titta om skalningen fungerar och hur loggan uppfattas, varför inte någon som ni identifierat i er målgrupp?
Tänk på att spara logotypen i flera olika filformat. Jpeg, png, eps, pdf, svg och så vidare. Hoppas du nu känner dig inspirerad att sätta igång med din nya logotyp!
Skulle något dyka upp på vägen så tveka inte att höra av dig. Vi ger bra och prisvärda offerter på logotyp och grafisk design.
Behöver du hjälp med din logotyp?
Vi har många års erfarenhet av att ta fram grafiska profiler och skapa logga. Vi hjälper dig gärna om du inte vill göra det själv, då kan du fokusera på det som du är bäst på, så tar vi hand om det andra. Kontakta oss för hjälp med loggan.